- 24
- Temmuz
Markamı İnternette nasıl büyütürüm?
Markanızı internet dünyasında büyütmek için dikkate almanız gereken ayrıntıları ve farklılaştırmanın önemi.
Markanız yeni veya bilinir olsun büyümesi alıcı sayısı ile artacaktır. Alıcılar bir yandan ilk kez sizden satın aldığında (seyrek alıcılar) memnun bırakıp onları sürekli sizden almalarını sağlamak onları sadık alıcıya dönüştürecektir. Sadık müşterileriniz sadece %20 'si kadar olurken asıl her zaman hedef almanız gereken kitle %80 ile seyrek alıcılar olmalıdır.
Rekabet ettiğiniz markalar ile aynı ürün veya hizmet gamında az farkla farklı bir ürün veya hizmet sunuyorsunuzdur. Genel olarak birbirinin kopyası gibi davransa da markalar onları ayırt edici özellikleri ön planda tutulması gerekir. Bunun için de en başta iki varlık üzerinde durulması gerekir; Birinci varlık fiziksel bulunabilirlik diğeri ise zihinsel penetrasyon.
Fiziksel Penetrasyon
Farz edin ürün veya hizmetinizi internette reklamlar ile çok iyi tanıtıyor ve pazarlıyorsunuz. Ancak alıcısı olmayan bir ürün/ hizmetin Marka değeri de büyüyemez. Büyümesi için ürününüz veya hizmetiniz bulunabilir olması gerek. Örnek olarak web siteniz var ve ürün satıyorsanız aynı ürünleri fiziksel bulunabilirliğini sağlamanız gerekir. Bunun için birçok shop sitesi (örnek Trendyol, GittiGidiyor, Amazon) size fırsat sunuyorlar. Hizmet sektöründe de bu tarz oluşumlar mevcuttur, araştırmanızı tavsiye ederiz.
Zihinsel Penetrasyon
Pazarlamacıların kendi ayırt edici marka varlıklarının (renkler, logolar, ton, fontlar, vs.) neler olduğunu bilmeleri; bunları kullanmaları ve korumaları gerekir. Ayrıca alıcıların kendi markalarını nasıl satın aldıklarını, ne zaman markayı düşünüp farkına vardıklarını ve markanın alıcılarının hayatlarıyla nasıl örtüştüğünü bilmeleri gerekir. Bu gerçeklere paralel olarak medyayı ve dağıtımı yönetmeleri gerekir. Zihinsel penetrasyon yaratmak için markanız sürekli göz önünde olması sağlanması gerekir.
Farklı Olmak
Herkesin yaptığını yaparsanız alıcılar "bildikleri" markaları tercih etmekte ısrar ederler. Yaratıcı fikirler düşünerek ve bu fikirleri yayacak ağları seçerek en önemli adımı atmış olursunuz! Sizi farklı kılan şey alıcılar arasında kendi mevcut kullandığı marka yerine sizi tercih edilmenizi sağlar. Ayrıca tüketiciler değişiklik ve çeşitlilik ararlar. Kısacası odaklanmanız gereken satın alma ihtimali daha yüksek olan alıcılara odaklanmak olmalıdır.
Repertuara girebilmek
Alıcılar genelde belli ürünlerde bir marka repertuarı oluşturur. Örnek olarak yılda sekiz kez şampuan alınır ortalamada. Ortak ve memnun kalınan repertuar arasında seçim yapılır. Sekiz kez aynı şampuan alınmadığı gibi memnun repertuara girmek de zor olur. Bunu başardığınızda pazar payı kazanmış olursunuz ve seyrek alıcının bir süre sonra "repertuar içinde" sadık alıcıya dönüşmesini sağlamış olursunuz. Unutmayınız ki ürünün satına alma sıklığı ile repertuar çeşitliliği de ortak büyür. Örnek olarak hergün dışarıdan yemek yiyenler bir markaya (restorana) bağlı kalmaksızın birçok farklı yerde yemek yerler. Ona rağmen bir süre içinde belli başlı ziyaret noktaları çerçevesi içinde kalınır. Repertuar örnek olarak kıyafette veya otomobilde aynı çeşitliliği göstermez. Yinede ona rağmen bir zamanlar XY otomobil markası kullanıcısı birkaç yıl sonra YZ de alabilir. Genellikle de tersi de gerçekleşecektir.
Markamı büyütmek için adımlar
Başta şu bilince sahip olmalısınız; "Hiçbir marka müşterinin %100 sadakat bekleyemez". Markanızı büyütmek istiyorsanız sadece satın alınmasına değil daha çok markanıza insanları aşık olmasını sağlamalısınız. Markalaşırken farklılaşmayı da önemseyin. Benzer ürün ve hizmetler çok olabilir. Sizi ayırt eden özelliğinizi ön plana çıkarıp bunun üzerine büyümeye çalışabilirsiniz. Sadece farklılaşmak size müşteri ve bu şekilde markanıza önemli bir değer katacaktır.
Marka için Reklam Yapmak
Bir markanın satışları bir uçağın uçtuğu yüksekliğe benzer. Reklam harcamaları da bu işin yakıtıdır. Yakıt olduğu sürece herşey yolundadır. Yakıtınız azalırsa ve siz yeni yakıt almayı düşünmezseniz bir süre sonra motor durur. Ve bununla birlikte nihayet çöküş başlar. Markanız ne kadar büyükse ve ne kadar büyüyorsa o kadar çok reklama harcama yapmanız gerekir. Reklamlarınızı hazırlarken mutlaka haz verdiğine duygusal olmasına ve heyecan yarattığına dikkat edin. Aynı izlediğiniz çok güzel bir film gibi olmalı reklam çalışmanız. Gerçekten kalite istiyorsanız bunun bir bedeli olduğunu bilmelisiniz.
Markanızın reklam çalışmalarını her zaman kısa orta ve uzun vadeli düşünmeniz gerekir. Kısa vaadede hızlı talep toplamak; orta vaadede ürün hizmet pazarlamak ve uzun vaadede zihinsel pentrasyonu sağlamak reklam çalışmalarınızın en büyük hedefi olsun.